Šta je to Crawling Budget i zašto je važan za SEO?

29. maj 2025.

Šta je to Crawling Budget i zašto je važan za SEO?

Kada govorimo o tehničkom SEO-u, često se fokusiramo na indeksiranje, brzinu sajta, mobilnu optimizaciju i strukturu linkova. Međutim, jedna od manje vidljivih (ali vrlo važnih) tema jeste crawling budget, odnosno budžet za indeksiranje koji Google dodeljuje vašem sajtu.

Ako vodiš sajt bilo kao vlasnik, developer ili SEO konsultant, razumevanje crawling budžeta može pomoći da optimizuješ performanse sajta na pretraživačima i izbegneš česte greške koje usporavaju rast.

Šta je crawling budget?

U najkraćem, crawling budget je broj stranica koje Googlebot pregleda na tvom sajtu u određenom vremenskom periodu.

Zamislite da je vaš sajt knjiga sa hiljadama stranica. Google svakog dana otvori određeni broj stranica iz te knjige, pročita ih i odlučuje koje će uvrstiti u svoje pretrage. Ako neke stranice nikad ne pročita – one praktično ne postoje za Google.

Crawling budget zavisi od dve glavne stvari:

1. Crawl rate limit (ograničenje učestalosti)

To je tehnički limit koji određuje koliko često i koliko intenzivno Googlebot može da posećuje vaš sajt bez da uspori vaš server. Ako imate loš hosting ili slab server, crawl rate može biti nizak kako bi se izbeglo opterećenje.

2. Crawl demand (potražnja za indeksiranjem)

Ova komponenta zavisi od toga koliko Google smatra da su vaše stranice važne i ažurirane. Ako se stranice retko menjaju ili imaju mali broj poseta i linkova, Googlebot će ih ređe obilaziti. Ako su važne i aktivne – dobiće više pažnje.

Za koga je crawling budget važan?

Crawling budget nije velika briga za male sajtove – ako imate do 100 ili 500 stranica, Google će ih najverovatnije sve obići bez problema.

Ali kod velikih sajtova sa hiljadama URL-ova (online prodavnice, portali, sajtovi sa generisanim sadržajem ili filtrima), crawling budget postaje kritično važan. Ako ga ne optimizujete, Google će trošiti resurse na beskorisne stranice, dok one važne mogu ostati neindeksirane.

Šta može „pojesti“ vaš crawling budget?

Evo nekoliko najčešćih uzroka:

  • Bespotrebne ili duplirane stranice – npr. filteri na e-commerce sajtu koji generišu stotine URL-ova bez stvarne vrednosti.
  • Greške na sajtu – 404 stranice, redirekcije, petlje.
  • Nepotrebne paginacije i tagovi – ako se automatski indeksira svaki tag ili paginacija, to može stvoriti stotine stranica bez smisla.
  • Spor sajt ili server – Google će usporiti crawl ako tvoj server ne odgovara brzo.

Kako da optimizuješ crawling budget?

1. Popravi tehničke greške

Koristi Google Search Console i alate kao što su Screaming Frog da identifikuješ greške:
– Stranice koje vraćaju 404,
– Redirekcije koje vode ka greškama,
– Petlje i duplikate.

2. Blokiraj beskorisne sekcije sajta

Koristi robots.txt fajl da sprečiš indeksiranje sekcija koje nemaju SEO vrednost – kao što su admin stranice, filteri, sesijski parametri.

3. Koristi canonical tagove

Ako više stranica prikazuje isti ili sličan sadržaj, koristi canonical tagove da Google zna koja je „glavna“.

4. Očisti sitemap

Pošalji u sitemap.xml samo stranice koje su važne za indeksiranje. Ne zatrpavaj ga sa stranicama niske vrednosti.

5. Poboljšaj performanse sajta

Brzina sajta utiče na crawling. Brži sajt znači da Google može više stranica da pregleda u istom vremenu.

6. Interno linkovanje

Poveži sve važne stranice internim linkovima. Ako neka stranica nema nijedan link ka sebi – Google će je teško pronaći, pa će možda zauvek ostati neindeksirana (tzv. orfan stranice).

Za kraj da zaključimo

Crawling budget je kao nevidljiva valuta koju vaš sajt ima u odnosu sa Google-om. Što bolje organizujete i optimizujete sadržaj, to će više vaših stranica biti pronađeno i indeksirano. Ako ga ignorišete, rizikujete da Google gubi vreme na nebitne stvari – dok ono najvrednije ostaje sakriveno.

Ukoliko imate veći sajt, crawling budget nije tema za ignorisanje. A čak i kod manjih sajtova, redovno održavanje tehničkog SEO-a i logična struktura linkova čine razliku između prosečnog i izuzetnog sajta.

Komentari

Napišite odgovor ili komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


© Slobodan Mirić - Dnevnik jednog programera