Kako održati zdravlje uz dugo sedenje

30. maja 2024.

Kako održati zdravlje uz dugo sedenje

Evo jedne teme koja je važna i koju je izazvao išijas u sred noći. Probudio sam izjutra i nisam mogao da ustanem iz kreveta, i kada sam ustao nekako sam seo na fotelju i skoro sam izgubio svest od bola, preznojao sam se i suzila mi se svest na minut do dva.

Prve tegobe izazvane dugim sedenjem sam osetio pre godinu dana kada sam pre toga imao jedan mentorski program 1 na 1 sa nekoliko ljudi i imao samo od 8 do 12 školskih časova (45 min) na dan i to u večernjim časovim 6 komada bez pauze znači ceo radni dan nastavnika u školi bez pauze. Pa kako da nemam nekakve tegobe onda. Prvo što sam osetio tj uočio su proširene vene na desnoj nozi, no i moj otac ih ima možda je nasledno, ali prvi put se ispoljilo u tom predugom sedenju.

Prošlo je godinu dana od tada i ne radim na taj način radim u više navrata na dan i ne sedim toliko u kontinuitetu, ali manjak fizičke aktivnosti je evidentan. Iako sam krenuo da vozim sobni bicikl i dao sebi izazov od 100 dana fizičke aktivnosti, baš kada sam se pokrenuo posle 10 dana me uhvati boljka.

IT poslovi rekli smo već podrazumevaje dugotrajno sedenje i to je ono što dovodi do različitih zdravstvenih problema, uključujući išijas, bolove u leđima, i napetost mišića.

Kako sprečiti tegobe

Pravilono sedenje i dobra stolica su prvi faktor. Da stolica može da se namesti i prilagodi našem telu i ja sam imao ranije stolicu koja je onako kožna prilagodljiva do određene mere i kako mi nije odgovarala dovela je do bolova u grudima, veoma neugodan bol pa sam je promenio. Kako sam nekako stalno vukao telo napred to je izazvalo bolove.

Kao što se vidi iz moje loše stolice loš položaj tela je doveo do svakodnevnih tegoba, tj do potpune nemogućnosti da sedim u toj stolici i radim, bolele su me grudi, vrat, glava, za neverovati….

Pauze su takođe veoma važne i to je nešto što ja praktikujem jer radim onako kako se ja organizujem i ne sedim tipa 8 sati bez ustajanja, zaradim se i bude to i 2 do 3 sata, ali ne više u kontinuitetu. Preporuka od stručnjaka je da se pauza pravi na pola sata i da se prošetamo i protegnemo. A da na sat vremena te pauze budu 5 do 10 minuta i da se što više opustimo.

Vežbanje i fizička aktivnost

Svakako bih vežbanje i fizičku aktivnost istakao u prvi plan. Redovno vežbanje, poput brzog hodanja, plivanja, trčanja, teretane, sobnog bicikla….može pomoći u održavanju fleksibilnosti i snage mišića. Ovde sam naveo samo individualne aktivnosti jer ne zavisite od drugih ljudi, kao npr za basket treba bar 4 čoveka, teško se ljudi organizuju, zato preferiram solo aktivnosti, ali tu je problem jer kad padnete nema ko da vas pogure, tako da su grupne aktivnosti bolje jer vam teže zafali motivacija i inspiracija.

Jednostavne vežbe razgibavanja su zahvalne i treba ih prektikovati. Vežbe za istezanje donjeg dela leđa i nogu mogu biti posebno korisne kako kažu stručnjaci, mnogi savetuju i Jogu, ali ja je ne volim jer je to više kao ritual ili verski ritual koji dolazi sa istoka. Meni je taj istočnjački zen pristup isprazan i jedno vreme sam radio kao mlađi vežbe 5 tibetanaca i imao sam bukvalno psiho fizičke tegobe, mogao bih to nazvati i duhovni problem, osećao sam se loše (ne sećam se detalja bilo je pre 25 godina, ali se sećam da mi je bilo baš neprijatno), pa sam batalio.

Borilački sportovi su jako dobri za pražnjenje i oslobađanje od svakodnevnog stresa.

Da li nam može pomoći oprema?

Prva stvar o kojoj i sam razmišljam je stolu za stajanje, one pokretne varijante mislim da se zovu podesivi stolovi koji mogu da menjaju visinu radne ploče. I onda naizmenično radite malo stojeći malo sedeći, to mislim da je dobitna kombinacija.

Zatim postavka monitora u visinu očiju kako biste izbegli savijanje vrata i leđa. Ovo je veoma važno. Održavajte uspravno telo sa ramenima povučenim unazad i ravnom linijom između glave, vrata i kičme, ja sam imao ozbiljan problem neodgovarajućom stolicom koja mi je ovo onemogućila. Mada ja od uvek držim leđa loše i imam problem bolova u vratu koji zbog sedenja nekada budu i noću.

Istočnjaci i generalno još od Bitlsa sa zapada težili ka istočnim meditacijama i zenu, po meni ispraznim efektima, iako mnogima pomažu pre svega meditacija i te varijatne, ja bih kao čovek iz Srbije preporučio našu domaću meditaciju, tj molitvu koja nije predavanje i dostizanje nirvane već suprotno ispunjenje duše Bogom, ali to sad je već do ličnog afiniteta. No opuštanje na bilo koji način i nalaženje mira i spokojstva je čovekovo urođeno svojstvo i nešto čemu težimo i ako toga nismo svesni, sem ako nismo potpuno psihički oboleli.

Kažu da masaža pomaže da ublaži napetost mišića, ja sam jednom bio na masaži kada sam bio na godišnem odmoru pre 15-ak godina u Soko Banji i neki lik kasapin me je „pokidao“ jedva sam se vratio u apartman. Ali sigurno da dobra masaža radi posao, kada neko zna da izmasira kako treba.

Mislim da je najvažnije biti svesan svog tela i da praviti redovne pauze kako biste održali zdravlje i produktivnost. A i redovno vežbanje je ono bez čega se ne može, tj može ali će problemi doći, kao što je meni sad došao problem zbog nedovoljno snažnih mišića na leđima i višegodišne pasivnosti. Iako sam prethodnih godina vozio rolere u toplijem delu godine, nisam imao planske i konstantne aktivnosti i onda problemi moraju da dođu.

No sada kako sam pokrenuo 100 dnevni izazov fizičkih aktivnosti verujem da će sve da se popravi, a sada trpim posledice ne mogu da odem 200m od kuće do parka da prošetam psa, ne mogu da se sagnem da obujem čarape….Nadam se da će nekome ovaj članak biti od koristi ili vas bar podsetiti jer svi ove stvari znamo da je redovno vežbanje spas, ali ne praktikujemo.

Za moj izgled u ovom članku pobrinuo se Dekatlon, ova žuta majica Training inspiratio je kupljena tamo, ali i druge majice funkcionalne i šortsevi koje volim sve pazarim kod njih, a cena je više nego pristupačna.

PS nemam snage da snimim video uz članak jer sam polovnjak danas, nadam se da ću u toku dana ili sutra biti ok. Voli vas vaš S(loba)!

Komentari

Napišite odgovor ili komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


© Slobodan Mirić - Dnevnik jednog programera