Mali budžet, a velika očekivanja

11. januar 2025.

Mali budžet, a velika očekivanja

Mali budžet za marketing i velika očekivanja su izazov sa kojim se mnogi suočavaju, ali nije nemoguće ostvariti dobre rezultate uz pravu strategiju i kreativnost. Razradiću nekoliko ključnih tačaka kako se suočiti sa ovim izazovom………….Pa kaže 🙂

Fokus na ciljanje prave publike

Usmeri resurse na jasno definisanu ciljnu grupu. Umesto da pokušaš da dosegneš što veći broj ljudi, koncentriši se na one koji su najverovatnije zainteresovani za tvoj proizvod ili uslugu. Da bi to znao moraćeš da ispratiš u alatima vezanim za statistiku koje koristiš. Na primer za Websites Workshop smo trošili lepe budžete jer smo imali upisne rokove i nismo smeli dopustiti da krene kurs sa 5 upisanih polaznika, da bi to uspelo tu jako teško prolazi mali budžet, ako kampanja traje npr oko mesec dana.

Definisanje ciljne grupe podrazumeva identifikaciju specifične grupe ljudi kojima je tvoj proizvod ili usluga namenjena.

Treba prvo da saznaš KO SU ONI, Odredi demografske podatke: starost, pol, lokacija, obrazovanje, zanimanje, prihod eventualno.

Sledeći korak je ŠTA IM TREBA? Identifikuj njihove probleme, želje ili potrebe koje tvoj proizvod/usluga rešava.

Onda KAKO SE PONAŠAJU? Analiziraj njihove navike: gde provode vreme online, šta čitaju, koje društvene mreže koriste.

I na kraju dolazi pitanje ZAŠTO BI ODABRALI BAŠ TEBE? Razmisli šta tvoju ponudu čini privlačnom za njih (npr. cena, kvalitet, praktičnost).

Konkretan primer:
Evo nešto što ja radim brand za prirodnu kozmetiku, ciljna grupa može biti:

Žene 25 – 50 / 60 godina, iz urbanih sredina (a i ne mora), koje traže održive i prirodne proizvode, brinu o zdravlju i aktivno prate trendove na Instagramu.

Jasno definisana ciljna grupa pomaže ti da usmeriš resurse na prave ljude i povećaš efikasnost marketinga. Moraš da imaš određenu ponudu na umu za koju bi želeo definisati ciljnu grupu.

Organski rast putem sadržaja

Kreiranje kvalitetnog sadržaja (blogovi, video tutorijali, vodiči) može privući publiku bez velikih ulaganja. SEO i redovno deljenje sadržaja na društvenim mrežama mogu značajno povećati vidljivost. Ja upravo to radim pišem na teme svog posla i na taj način dolazim do ljudi, pozicioniram svoje sajtove i uživam usput u tome što radim. Pisanje na teme uluge sve je u tome! Prosto se pozicionirate kroz svoje tekstove ekspertizom.

Iskoristi društvene mreže

Društvene mreže pružaju mogućnosti za besplatno ili vrlo povoljno oglašavanje. Postovi, priče, i interakcija sa publikom mogu povećati svest o brendu. Koristi kanale gde je tvoja publika najaktivnija.

Organski rast putem sadržaja znači privlačenje publike bez plaćenih oglasa, koristeći vredan i relevantan sadržaj.

Ključni koraci:
  1. SEO – Kreiraj sadržaj prilagođen pretraživačima kako bi se bolje rangirao.
  2. Konzistentnost – Redovno objavljuj blogove, video sadržaje ili postove na društvenim mrežama.
  3. Kvalitet – Fokusiraj se na teme koje rešavaju probleme tvoje ciljne grupe.
  4. Deljenje – Podstakni publiku da deli tvoj sadržaj kako bi privukao još više posetilaca.

Primer: Piši blog o prednostima npr prirodne kozmetike ili šta god da je tema, deli ga na društvenim mrežama i koristi ključne reči koje tvoji korisnici pretražuju.

Ovaj pristup zahteva vreme, ali gradi dugoročnu vidljivost i poverenje. Uvek ima dve opcije da li potrošiti vreme ili novac ili ne uraditi ništa.

Kreativne kampanje i gerila marketing

Inovativni i neočekivani pristupi mogu privući pažnju bez velikih troškova. Na primer, kreiranje viralnog sadržaja ili organizacija manjih lokalnih događaja. Kreativne kampanje koriste nekonvencionalne ideje kako bi se izdvojile iz mase. Cilj je da budu nezaboravne, privuku pažnju i motivišu ljude da dele sadržaj.

E-mail marketing

Kreiraj newsletter kampanje koje su personalizovane i informativne. Ovo je jeftin, ali efikasan način da ostaneš u kontaktu sa postojećim i potencijalnim klijentima.

Šta je gerila marketing?

Gerila marketing podrazumeva nekonvencionalne, niskobudžetne tehnike koje privlače veliku pažnju. Često uključuje iznenađenje, humor ili interakciju sa javnošću.

Primer: Postavljanje umetničkih instalacija u urbanim sredinama sa porukama koje promovišu tvoj brend ili deljenje uzoraka na nesvakidašnji način, kao što je u kafićima uz kafu.

Dok sam imao prodavnicu Hobby Dućan ja sam odštampao plakate koji su bili u obliku romba, za razliku od pravougaonika bili su veoma vidljivi. Pre odlaska u prodavnicu sam išao da lepim po gradu i tog dana kada lepim bilo je daleko više kupovina u radnji. Prosto kao pasulj. A sad ne moramo da lepimo plakate jer nam sajtovi i društvene mreže lakši i pre svega jeftiniji način. Ti plakati nisu bili jeftini. Ja sam pravio i flajere koje sam delio u kafićima gde sam zaključio da sedi umetnička ekipa jer je radnja imala i deo prozvoda za slikare. No i flajeri i plakati su bili od finog papira, a to košta. To može da se odradi i na jeftinom papiru i da bude jeftina štampa i da ubacujete u sandučiće ako imate lokalni biznis. Ali morate da utrošite vreme na deljenje na ulici ili u poštanske sandučiće. Opet se vraćamo na najvažnije: „Neće ništa samo da se uradi“.

Praćenje rezultata i optimizacija

Redovno analiziraj šta funkcioniše, a šta ne. Fokusiraj se na kanale i strategije koje daju najbolje rezultate.

Praćenje rezultata i optimizacija (ukratko)

  1. Postavi ciljeve – Jasno definiši šta želiš (npr. više prodaja, poseta ili angažovanja).
  2. Koristi alate – Praćenje preko Google Analyticsa, društvenih mreža i email alata.
  3. Prati metrike – Fokusiraj se na doseg, angažovanje, konverzije i ROI.
  4. Analiziraj i prilagodi – Identifikuj šta najbolje radi i testiraj različite pristupe (A/B testovi).

Primer:

Ako Instagram video ima najveći angažman, objavljuj više video sadržaja u pravo vreme, prilagođen tvojoj publici.

Kontinuirano praćenje i prilagođavanje povećava efikasnost i štedi resurse.

Partnerstva i saradnje

Udruži se sa komplementarnim brendovima ili influencerima kako bi delili troškove i povećali domet kampanja. Mada mahom influenseri idu na naplatu, ali možda možete pronaći nekoga sa kim možete napraviti „koaliciju“.

Iako je mali budžet ograničenje, može te podstaći na kreativno razmišljanje i fokusiranje na ono što zaista donosi rezultate.


Na kraju ovakav pristup koji smo razradili može zahtevati više posla u poređenju sa kampanjama koje se oslanjaju na veliki budžet, ali često donosi dugoročne benefite. Kada imaš mali budžet, fokus je na tome da maksimalno iskoristiš resurse koje imaš, a to obično znači ulaganje vremena, kreativnosti i truda, a verovatno se neće desiti spektakl.

Na kraju krajeve još jednom sumirano kako to izgleda u praksi:

  1. Kreiranje sadržaja
    • Pisanje blogova, pravljenje video zapisa ili postova za društvene mreže zahteva vreme, ali može imati dugotrajan uticaj na vidljivost i poverenje u tvoj brend. Po meni najbolji način jer kako god da se okrene posao je uvek baziran na duge staze.
  2. Manuelni angažman na društvenim mrežama
    • Redovno odgovaranje na komentare, poruke i aktivna interakcija sa publikom zahteva vreme, ali je ključno za građenje odnosa i lojalnosti.
  3. Testiranje i optimizacija
    • Kod manjih kampanja često je potrebno testirati više strategija i prilagođavati ih „u hodu,“ što može zahtevati stalno praćenje i analizu rezultata. Kada ipak hoćete da potrošite pare, a da to ne bude puno povećanje svesta o brendu i saobraćaj imaju najviše smisla. Tip kampanja konverzije prosto ne može za sitne pare tipa 15 evra plus na dan ima neko smisla, tipa 5 evra na dan neće doneti rezultat. Neki ljudi koje znam ne rade sa klijentima koji nemaju par hiljada evra mesečno za budžet oglasa jer prosto ne mogu da daju rezultat sitni oglasi. Na primer ako imate 2o evra u džepu ne možete se obući za venčanje, treba vam znatno više, tako i u marketingu.
  4. Kreativno planiranje
    • Bez velikog budžeta, kreativnost postaje glavni adut. Osmisliti ideje koje privlače pažnju uz ograničena sredstva može biti izazov, ali i prilika da tvoj brend iskoči iz mase.
  5. Izgradnja partnerstava
    • Pronalaženje pravih partnera i pregovaranje o saradnji često zahteva dodatno vreme i komunikaciju. Ko ne plati novcima platiće vremenom i to je to.

Da li je vredno, šta mislite?

Definitivno jeste, jer ti omogućava da:

  • Razviješ dublji odnos sa publikom — Organski rast često dolazi uz veći stepen lojalnosti.
  • Naučiš više o svom tržištu — Prilike za interakciju i eksperimentisanje mogu ti pružiti bolje uvide u ono što tvoji kupci žele.
  • Postigneš održive rezultate — Kvalitetan sadržaj, poput blogova ili vodiča, može generisati posete mesecima, čak i godinama nakon objave.

Ako želiš brze rezultate sa minimalnim radom, to često dolazi uz cenu većih ulaganja. Međutim, pristup koji zahteva više angažmana često rezultira dubljim, dugotrajnijim uspehom.

I na kraju konstantan rad na primer na ovom mom sajtu mi donosi klijente bez reklama i bilo kakvih aktivnosti sem utrošenog vremena i truda, ali ja volim pisanje i deljenje znanja pa mi to ide na ruku. A vreme se nekako svakako mora potrošiti, nego će pola dana gledati fudbal, neko će gledati serije i filmove (to i ja radim ali pred spavanje) fokus na planiranje obaveza i to je to.

A super je stvar kreiranje sadržaja možete to da radite bilo kad i bilo gde, ja to radim iz plažnog bara, dvorišta, kancelarije……Možete da napravite tekst i bez interneta npr kada se šetate šumom pa sednete malo da odmorite, ako imate inspiraciju, a nemate neta možete zapisati na papir, telefon, laptop…Zapravo bitno je da hoćete.

Komentari

Napišite odgovor ili komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


© Slobodan Mirić - Dnevnik jednog programera