Kako se kreativnošću boriti sa zasićenošću tržišta

15. januar 2025.

Kako se kreativnošću boriti sa zasićenošću tržišta

U današnjem svetu prepunom proizvoda i usluga, zasićenost tržišta postala je izazov za svakog preduzetnika i kreativnog radnika. Kako se izdvojiti u moru sličnih ponuda? Svakodnevno je pitanje. Odgovor leži u kreativnosti – sposobnosti da osmislite inovativne ideje koje će privući pažnju kupaca i stvoriti dodatnu vrednost. Ovde vidim problem sa multi taskingom ili niskom cene usluge, kada se da bi se dovoljno zaradilo cene spuštaju jako nisko. I onda tako tretiramo i posao, cena pored kvaliteta odlikuje i našu posvećenost. Često viđam na netu cene tipa 50 evra sajt i slično koliko para toliko muzike….Cena određuje i kvalitet. Zapravo neko kupuje vaše vreme i ekspertizu kroz cenu sajta. Za male pare nema inovativnosti…..

U nastavku ćemo istražiti nekoliko ključnih strategija koje vam mogu pomoći da kreativno odgovorite na izazove zasićenog tržišta. Jer nije lako biti svakodnevno kreativan. Kao što rekoh caka je u strategiji, čitajte dalje o tome.

Razumevanje ciljne publike

Pre nego što započnete kreativni proces, važno je razumeti potrebe, želje i probleme vaše ciljne publike. Kroz istraživanje tržišta i analizu povratnih informacija, možete identifikovati ono što vašim kupcima zaista nedostaje – to je osnova za kreativna rešenja koja će se izdvojiti. E sad veoma često nije situacija da ste plaćeni za istraživanje tržišta i tamo neki pametnjaković koji misli da je on najlepši i najpametniji vam prodaje neke priče. A prvi nije spreman da uloži vreme i novac da bi dobio vrhunski rezultat sa svojim sajtom. Ako možete birajte sa kim radite i insistirajte na prvom live sastanku da vidite sa kim „imate posla“. Kao početnici retko ćete imati više usluga i retko ko ih zna na taj način. Ja na primer nemam živaca za dublje ulenje Google Ads-a, tako da ako nekom od mojih klijenata treba znam koga da zovem. A nekada sam to bez minuta učenja i kurseva seo puslio kampanju i klijent je imao prodaje, no internet je postao mnogo komplikovaniji i masovniji u odnosu na ta vremena.

Čest slučaj je da ljudi nude SEO i društvene mreže uz website i to je fin paketić. I tu imate mnogo prostora za kreativnost, pa i inovativnost i to je prva stanica da morate znaki ozbiljnije kome se obraćate.

U ovakvim slučajevima se koriste „jeftine“ fore nešto što je trendi da „izleću“ animacije ko strele…Šalim se malo, ali prosto ja lično sam za ozbiljnost.

E sad kako istražiti ciljnu publiku:

1. Postavite ključna pitanja

Definišite šta želite da saznate o svojoj ciljnoj publici. Na primer:

  • Koji problemi ih muče?
  • Koje benefite očekuju od proizvoda/usluge?
  • Kako donose odluke o kupovini?
  • Koji kanali komunikacije koriste?
2. Analizirajte postojeće podatke

Ako već imate kupce ili pratitelje, analizirajte podatke koje već posedujete:

  • Pregledajte analitiku sajtova i društvenih mreža (Google Analytics, Instagram Insights).
  • Pogledajte demografske podatke (starost, pol, lokacija) i ponašanje korisnika (najpopularniji sadržaji, vreme provedeno na sajtu).
3. Kratke ankete

Kreirajte jednostavnu anketu koristeći alate poput Google Forms ili Typeform. Pitanja neka budu direktna i laka za odgovaranje:

  • Šta vam je najvažnije kod proizvoda/usluge poput naše?
  • Koji problem biste želeli da rešite našim proizvodom/uslugom?
  • Kako ste saznali za nas?
4. Praćenje društvenih mreža

Proverite komentare, recenzije i poruke na vašim kanalima. Ljudi često izražavaju svoje mišljenje ili potrebe u ovim prostorima.

6. Istraživanje konkurencije

Proverite šta vaša konkurencija radi i kako njihova publika reaguje. Pregledajte recenzije njihovih proizvoda i usluga kako biste identifikovali praznine ili prilike.

7. I na kraju sumirajte zaključke

Na osnovu prikupljenih informacija, napravite kratak profil vaše ciljne publike (tzv. persona), koji uključuje njihove potrebe, želje i navike.

Unikatna priča brenda

Ljudi vole priče. Razvijte autentičnu priču o brendu koja odražava vrednosti koje neguje klijent, misiju i viziju. Ispričajte je kroz marketing, društvene mreže, pa čak i pakovanje proizvoda ili već zavisi od kanala prodaje i promocije. Emocionalna povezanost može biti ključna u zasićenom tržištu. Izazovite osećanje, no ovo nije lako morate se baš posvetiti i fokusirati.

Ovo svakako nije nešto što ćete prodati ako prodajete samo sajt već paket usluga koji sadrži neki marketing paket.

Inovativni kanali komunikacije

Ako svi koriste iste kanale, zašto ne biste probali nešto drugačije? Eksperimentišite sa novim platformama, formatima sadržaja ili čak gerilskim marketingom. Neočekivani pristup može privući pažnju publike.

Evo par predloga:

1. Koristite netipične platforme

Razmislite o platformama koje nisu previše iskorišćene u vašoj industriji. Na primer:

  • Pinterest: Ako imate vizuelno privlačne proizvode ili usluge, ova platforma može biti odličan izbor.
  • Reddit: Pridružite se relevantnim zajednicama i pružajte korisne savete, umesto direktnog oglašavanja.
  • Podcast gostovanja: Umesto pokretanja sopstvenog podcasta, gostujte na postojećim koji su popularni kod vaše ciljne publike.
2. Iskoristite moć interaktivnog sadržaja

Interaktivni sadržaj privlači pažnju jer omogućava publici da se aktivno uključi.

  • Ankete i kvizovi na društvenim mrežama.
  • Virtualne ture ili demonstracije proizvoda.
    3. Uključite se u lokalne zajednice

    Ponekad je povratak osnovama najbolja inovacija. Uključite se u lokalne događaje, sajmove ili organizujte radionice. Ovo pomaže u građenju personalizovanog odnosa s publikom gde ćete najbolje razumeti kako da se prema toj publici i postavite. Znaćete iz prve ruke.

    4. Eksperimentisanje sa neuobičajenim formatima
    • SMS marketing: Ali ne kao neki spam, već kao pažljivo osmišljene poruke sa posebnim ponudama.
    • Chatbotovi na društvenim mrežama ili sajtu: Brza i personalizovana komunikacija privlači korisnike, ali i ovo može biti mač sa 2 oštrice, ali u nekim slučajevima radi dobro posao.
    • Video kampanje: Ultra kratki video formati koji direktno komuniciraju ključnu poruku, znamo da je video preuzeo sve i da je što kraća forma poželjna, ali ovde je baš važna kreativnost.

    Eksperimentisanje sa inovativnim kanalima komunikacije može biti malo i rizično, ali upravo u tome leži njegova moć, bez rizika nema dobitka jel tako. Dok konkurencija igra na sigurno, vi imate priliku da se istaknete kreativnošću i inovacijom. Ključno je razumeti gde vaša publika provodi vreme i kako možete dodati vrednost njihovom iskustvu na neočekivan način. I stalno se vraćamo negde na početak o poznavanju svog idealnog kupca.

    Redefinisanje proizvoda ili usluge

    Razmislite o načinima na koje možete unaprediti ili proširiti svoju ponudu. Možda postoji neiskorišćena prilika za poboljšanje postojećeg proizvoda ili uvođenje novog, inovativnog dodatka koji rešava specifičan problem. I na kraju krajeva ići ka promeni pravca ako se on nameće i nemamo željene rezultate u načinima trenutne promocije.

    Saradnja i partnerstva

    Udruživanje sa drugim brendovima ili kreativcima može doneti svežinu vašoj ponudi jer i u samom životu učimo jedni od drugih. Partnerstvo može rezultirati jedinstvenim proizvodima ili događajima koji će privući novu publiku. Fuzija različitih razmišljanja može dovesti do veoma kreativnih rešenja.

    Fokus na korisničko iskustvo

    Kupci ne pamte samo proizvod – oni pamte i iskustvo koje su imali sa vašim brendom, pamte osećaj koji su imali u vezi sa vama ili vašim brendom. Uložite u kvalitetnu uslugu, brzu komunikaciju i dodatne pogodnosti koje će ih podstaći da se vraćaju. Sve ovo je važno u celokupnom kreativnom procesu koji obuhvata svakako širi spektar marketinških alata i tehnika.

    Kreativnost je svakako ključ za prevazilaženje zasićenosti tržišta. Omogućava vam da se izdvojite, privučete pažnju i pre svega stvorite vrednost za svoje kupce. Bitno je što sam već više puta i naglasio u kombinaciji sa strateškim razmišljanjem i dubokim razumevanjem publike, kreativnost postaje vaša najjača konkurentska prednost.

    Komentari

    Napišite odgovor ili komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


    © Slobodan Mirić - Dnevnik jednog programera