Ovaj članak je namenjen svima onima pre svega koji žele da na brzinu uđu u magiju WordPress-a. Sajt koji sam pravio je sajt za recepte i kroz njega sam provukao najvažnije funkcionalnosti najpopularnijeg CMS-a. Ispod imate youtube video celog predavanja. A ispod videa i tekst o WordPress-u uopšte. Predavanje je održano u sklopu WordPress Srbija meetup-a Subotica u Infostud hubu.

Jedna od glavnih ideja ovog videa i predavanja je da za praktično nekoliko minuta dođete do sajta i da ga za nekoliko desetina minuta potpuno uredite i lagano posle punite sadržajem. Da imate jedan lep dinamički sajt koji se lako uređuje, koji je brz jer ne koristimo puno plagina, nekom drugom prilikom ću pisati o dodatnim plaginima koje koristim, mada se trudim sve što ne mora plagin da to i ne bude.

Ceo snimak je po principu “Korak po korak”, tako da možete lako da ispratite snimak i prate ga svi linkovi, teme, fotografija, plagina.

Prolazimo sve osnovno što čini jedan WordPress sajt: stranice, blog postove, teme, plagine, vidžete, navigaciju, medija biblioteku, unos osnovnog sadržaja kako tekstualnog tako i galerije, slajdera, video sadržaja.

Jedno od pitanja zašto koristiti WordPress i zašto ga ja koristim i volim je okosnica ovog članka. Prvo zato što je sam sistem jednostavan, besplatan (otvorenog koda) sami možete da ga proširujete, a imate mnoštvo tema, na hiljade koje možete da koristite i da od njih krenete, kao hiljade i hiljade dodatnih funkcionalnosti tj plagina ili modula sa kojima proširujemo funckionalnosti i dobijamo neverovtne rezultate.

Snimak traje sat vremena, pa tako smo i radili sve to što može da se uklopi u taj vremenski interval.

Šta je zapravo WordPress?

WordPress je softver otvorenog koda pomoću koga možete da napravite vebsajt koji će poptuno ispuniti sve standarde jednog kvalitetnog, lepog i održivog sistema. U ovom trenutku WordPress pokreće preko 42% svih sajtova na internetu, malo li je? To je upravo i odgovor koji postavljaju ljudi kada kreću da uče i ne znaju u kom pravcu krenuti. WordPress je sigurno put kojim kada krenete nećete zažaliti jer pored ogromne što svetske što domaće zajednice karakteriše i super organizacija u smislu događaja kao što su Meetup-i (događaji na nivoi gradova jedne zemlje), Wordkampovi (centralne konferencije na nivou države), kao i globalni WordCamp događaji kao što su WordCamp Europe i WordCampu US. Kada ste deo zajedcnice niste sami, a tako je lakše i put i napredak su interesantniji jer pored znanja stičete mnoga kvalitetna poznanstva i prijateljstva. Naša domaća zajednica WordPress Srbija je jedna od najboljih na svetu, na Facebooku grupu čini skoro 10 000 ljudi, tu možete dobiti pomoć i mnogo odgovore koji vam trebaju. A evo veb lokacije naše domaće zajednice.

U suštini stvari možete da gradite i razvijate ozbiljna veb mesta bez angažovanje dizajnera i programera, jer sam pojam tema je ključan za ovaj deo jer izgled definiše sama tema, a imate i mnogo dobrih i usput potpuno besplatnih alata gde imate i predefinisane alate za grafički dizajn i tako lagano možete da napravite vizuale za svoj sajt, potrebno da ispratite osnovni kolorit teme ili da ga adaptirate po svojoj želji. Neki od tih alata za grafički dizajn su Canva, Fotor, Pixlr.

Termin koji ide uz WordPress i koji ga karakteriše je CMS – content management system, kada prevedemo dobijemo da je to sistem za upravljanje sadržajem. Pre nego je postao ovako moćan sistem WordPress je bio platforma namenjena objavljivanju blogova, a sada možete da pravite veb prodavnice, portfolio sajtove, korporativne sajtove, membership ili sajtove sa članstvom ili forume, platforme za edukaciju, jedonstranične (landing stranice popularne u marketingu)….zapravo skoro bilo šta što vam padne na pamet.

Cela WordPress priča krenula je još davne 2003. i odlikuje je konstantan rast i popularnost koja je sad neverovatna. Tvorci plarforme su Mutt Mullenweg i Mike Little, evo možete ovde da pročitate o tome

WordPress instalacija

Najlakši način instalacije WordPress-a je preko aplikacije Local, možete preuzeti ovde instalaciju ovog softvera, a imate i druge opcije: MAMP, Xampp, Wamp, Lamp, Laragon… Ako prvo pravite veb-sajt na vašem lokalnom računaru Local je emulator servera, simulator pravog servera na internetu, moja preporuka ako ne pravite Custom temu da ja skroz u redu to raditi na pravom serveru jer je rad brži i klijent lako može da prati rad na sajt ako je potrebno. Na kraju treba da migrirate sajt sa lokala na hosting, za to ću snimiti poseban video. Evo i linka na kojem sam pokazao instalaciju WordPress-a na Cpanel na živom hostingu.

teme

Odabir teme

Tema koju sam odabrao u ovom slučaju je Primer i napravio ju je GoDaddy. Nedavno sam natrčao na nju i svidela mi se, vrlo je jednostavna, a opet ima sve što treba za jedan super WordPress sajt.

Za početak da objasnimo šta je zapravo tema u WordPress-u.

Besplatne teme iza kojih stoji WordPress zajednica možete pronaći na ovoj veb adresi.

Teme koje se ovde nalaze su proverene i prošle su ozbiljan revue, tako da je preporuka za njihovo korišćenje maksimalna. Postoje i mnoge druge plaćene teme od mnogobrojnih proizvođača, ali o tome u nekom drugom članku.

Način za upravljanje sadržajem od vezije 5 se zove Gutenberg i po meni je u mnogome unapredio mnoge stvari. Zapravo mnoge teme su sad višenamenske odlikuju ih pre svega fotografije i drugi multimedijalni sadržaj kao i tekstovi, sada nas više interesuju dodatne funkcionalnosti po potrebi. O tome ćemo kasnije kada dođemo do dodataka (plagina). Pored Gutenberga imamo sad i mnoštvo page bildera koji na drag and drop sistemu omogućuju lako građenje izgleda stranica i često sam izgled teme nije važan jer gradimo sadržaj potpuno custom od samog početka po sopstvenim zamislima ili zamislima dizajnera. Tema ovog članka je svakako Gutenberg kao WordPress ugrađen sistem u koji ja lično verujem i čiji odgovor je na poplavu page bildera bio neophodan, a sam ulazak Reacta u izradu blokova je doneo jednu novu svežinu i moć.

Zapravo je to veoma važan momenat, da na početku pronađete adekvatnu temu koja ima sve što vam treba, koja je održavana, nije zapuštena (uvek birajte samo ažurne teme), da pre svega ima nemenu koja je vama odgovarajuća. Ako pravite veb prodavnicu tražite temu koja ima tu mogućnost da kada instalirate WooCommerce dodatak to bude u redu. Opet ako vam treba običan blog tu možete uzeti bilo koju WordPress temu, ako pravite neki online časopis onda pronađete temu koja ima neki predefinisanu home stranicu koja ima izvučene kategorije i ima izgled koji pogoduje nameni, možete to i sami u raznim temama, ali pitanje je krajnjeg rezultata i vašeg nivoa znanja. Ovde negde krećemo od toga i razmišljam da neko nema nikakvo znanje i da treba da pokrene svoju veb lokaciju.

Kada odete na neku od popularnih tema kroz instalaciju imate preview, ali i filtraciju po nameni i to može da vam pomogne, jer kreatori tema o tome razmišljaju i mahom je lako pronaći ono što vam treba. Isto tako možete na forumima i grupama koje se bave WordPress-om da saznate mnogo toga. Ja predlažem da istražujete, jer tako mnogo naučite i malo izađete iz šablona i onu staru “Gde svi tu i mali Mujo”. Već sami istražite i nađete rešenje koje vam se čini najadekvatnije, ali to teže ide dok ne steknete određeno iskustvo, ali svakako morate da mislite, guglate i oslanjate se na sebe, a ne sva da dobijete na tacni.

Gledajte da je tema što prilagodljivija i fleksibilnija da možete da na primer nekoliko opcija za sidebar (bočnu traku za vidžete), a isto tako i za u podnožju sajta (footer)  da možete što lakše da organizujete dinamički sadržaj koji se ponavlja. Takođe što imate više opcija za navigacioni meni (izbornik) i da je generalno tema jednostavna da nije preterano nepotrebno složena, a odlično je i da ima i neki dodatni settings(podešavanja), a ako ima dokumentciju to je onda “bombonica”.

Dodavanje nove teme je opisano u videu tako da to nećemo sad prolaziti ovde, veoma je jednostvno, savet je samo da isključite sve teme sem one koju koristite i možete da ostavite jednu difoltnu WordPress-ovu da ako ima neki problem sa glavnom imate alternativu.

Ja sam koristio za ovu priliku super temu od firme GoDaddy koja se zove Primer.

Primer-tema

Dodaci (Plugins)

Dodaci ili plagini su dodatni moduli su deo svakog veb sajta. Ono što je važno treba ih koristiti pažljivo, da ih ne bude puno i da neke banalne stvari modifikujemo preko plagina, ali ako nemamo znanje programiranja onda nemamo puno izbora. Moja preporuka je da svi koji žele da se bave WordPress-om nauči bar u nekoj meri HTML i CSS, ali i PHP, jer onda mogu da rade lagodnije i da modifikuju sajtove baš onako kako sami žele ili to klijent zahteva. Kao i teme na WordPress orgu imate pagine koji su prošli review i preporuka je da ih koristite, a na ovoj su lokaciji.

Dodaci su zapravo PHP skripte koje omogućuju dodavanje i korišćenje funkcionalnosti koje nisu omogućene u podrazumevanim WordPress instalacijama. Ali kako sam i ranije pisao ne preterujte, pre svega jer to sve mora da se održava da bude “up to date”, a i brzina sajta je ugrožena preteranom upotrebom dodataka. Sve to je višak koda koji ako nije neophodan bolje da ga nemate na sajtu. Proširujte svoje funkcionalnosti naravno, ali sa merom i sa adekvatnim plaginima i koristite jedan za jednu funkcionalnost, a ne više njih za istu stvar, što često rade početnici tj greše.

Sigurno je da su plagini nešto što čini WordPress ovako moćnom platformom i najlepše od svega to možete sami, ne treba vam programer koji će to uraditi za vas. A desetine hiljada dodataka (preko 55 000) zapravo skoro da obuhvataju sve što možete da pomislite da vam treba.

Neki što se kaže must have plagini su svakako preporuka, zaštita je mogo važna, ali ona više zavisi od dobrog hosting provajdera, ali i od jačine vaših lozinki i naravno uvek ali uvek teme i plagini moraju da budu ažurni.

Neke koje ja koristim često su na primer Loginizer za odbranu od brute force napada da onemogućite grub način ulaza na vaš sajt tj njegovu pozadinu. Zatim tu je i Smush za kompresiju fotografija, mada taj deo gledam da uradim unapred u pripremi samih fotografija i celokupnog kontenta. Zatim tu je i Yoast, plugin za optimizaciju sajta za pretraživače. Za kontakt formu često u poslednje vreme koristim Happy Forms, ali i druge Ninja Forms, ponekada i Contct form 7…Kada koristim Elementor koristim ugrađen plagin, kao i kada koristim Themify builder. Što se tiče plagina za keširanje najviše volim Autoptimize i W3 Total cache, ali koristim i druge. Naravno za veb prodavnice koristim WooCommerce dodatak. Od page bildera preferiram Themify i Elementor, ali pre svega Themify jer ima stvarno impresivne dodatke uz svoje teme i nekako mi je “na srcu” najviše. Napravio sam i grupu Themify Srbija da možemo da delimo znanje i iskusvo za tu specifičnu problematiku. Ima još stvarno mnoštvo dodataka za integraciju društvenih mreža monitoringa Google analitike, dodatne zaštite, kreiranja bekapa sajta…Ali o tome drugom prilikom.

Ono što je ovde važno i što smo koristili u videu je plagin CoBlocks product takođe firme GoDaddy koji omogućuje upotrebu odlične dodatne Gutenberg blokove koji su me stvarno oduševili, baš ima dosta super blokova.

CoBlocks

Navigacija (meni, izbornik)

Veoma važna stavka je kretanja po sajtu i upotreba navigacionog menija je tu od ključne važnosti, što je često i jedan od najbitnijih kriterijuma u odabiru teme. Često su klijenti to navodili kao njima najvažniji detalj. Pomoću menija pomažemo korisnicima sajta u snalaženju i da dođu do željenog dela sadržaja što lakše. Kada instaliramo temu meni moramo da dodamo i da ga nazovemo svojim nekim imenom i da od mogućnosti teme imamo i više menija, u sidebaru na primer ili footer, što opet lako možemo i kroz vidžete koje ćemo takođe obraditi. Ono što je važno u meni možete da staviti i stranice i određene kategorije postova kao i custom linkove, linkove društvenih mreža…

Vidžeti

Veoma bitni za prikazivanje sadržaja koji se ponavlja i koji povlačimo po potrebi u sidebar, footer, ali i na bilo koji drugi deo stranica, ali tu treba biti obazriv, jer nije baš zgodno da je sajt preplavljen vidžetima teško se održava, sad je svakako došla i nova opcija da su i vidžeti deo koji se edituje kroz blokove, na šta se još iskreno nisam navikao, prosto za neke promene je potrebno malo vremena da se adaptiramo. Najčešće ja stavljam arhive blogova, najnovije blogove, komentare, kategorije, ako sajt ima prodavnicu poslednje dodate proizvode, neke delove koje je lakše editovati kao HTML, pretragu (search). Vidžeti nam takođe pomažu u kretanju po sajtu kao i meniji.

Customize: Slobina kuhinja

Customizer je deo koji je razlikuje od teme do teme i na njemu imate neke svari koje možete lako da editujete kao što su logo i favicon, boje sajta, vidžete, menije, dodatni css, header specifičan ali i podešenje početne stranice, jer je u osnovi home stranica u filozofiji WordPress-a stranica koja prikazuje blog postove, ali mi to nužno ne želimo i to možemo da podesimo kako želimo. Ovo mesto ja prvo pogledam kada biram temu.

Blog postovi

Blog postovi su osnovna WordPress funkcionalnost samo srce sistema koje nam omogućuje objavljivanje sadržaja (izlistavanje), gde svaku objavu odlikuje ko je objavio, kada, da li ima neku konkretnu katagoriju ili tag, zatim izdvojena slika, naslov objave i tekstualni kontent, ali i svaki drugi. Dolaskom Gutenberga od verzije 5 mogućnosti inicijalnog objavljivanja su stvarno veoma povećana i kao pečurke niču novi interesantni blokovi tako da je objavljivanje sada mnogo lakše i imamo daleko veće vizuelne mogućnosti bez dodatne upotrebe page bildera. Izlistavaju se hronološki od najnovijeg pa u nazad.

Sada kroz običan blog post imamo lako dodavanje galerija, slajdera, dugmića, kolona, video snimaka, tabela….

Uz blog postove idu i mnogo pomažu u dodatnoj segmentaciji sadržaja kategorije i tagovi (oznake). Kategorije su osnova strukure i organizovanja sadržaja i mogu da sadrže podkategorije. Dok tagovi zapravo nisu ništa drugo neko kratice (skraćenice) koje nam pomažu u organizovanju sadržaja i dodatno opisuju blog postove.

Komentari su takođe jedan od stvari bitnih za blogovanje, jer omogućuju punu interakciju sa posetiocem sajta koji može brzo i lako da stupi u komunkaciju sa vlasnikom sajta.

Stranice

Stranice su u odnosu na blog postove drugačije po svojoj nameni iako se to toliko ne očituje na prvi pogled. Možete da ih uređujete kao i blog posotove u smislu blokova, ali ne kategorizuju se kao postovi i to su mahom statičniji delovi sadržaja koje smestimo u navigaciju i objavljujemo one delove koji su više prezentacioni i u biti ih ne odlikuju česte izmene. Često izmenimo glavnu stranicu u podešenjima da ne bude mesto za blog postove i za to napravimo posebnu stranicu. U našem primeru sajta za recepte stanica Recepti je stranica koja to radi, naši blogovi su u stvari recepti koja objavljujemo, home ja stranica koja je uopšteno prezentaciona i stranica kontakt gde mogu da nas kontaktiraju putem kontakt forme posetioci sajta.

wordpress

Zaključak

Čim instalirate WordPress vi ste već blizu na korak do neke veoma specifične veb lokacije, takoreći jedan plagin menja sve, instalacijom WooCommerca imate prodavnicu, BB press-a imate forum, Learn press vas deli od platforme za edukaciju i tako dalje. Ovakve stvari možete naravno da pravite i “peške” ali za to je potrebno daleko više znanje, a ponekada se postavlja pitanje da li vam treba custom rešenje, generalno ne treba izmišljati toplu vodu. WordPress pokreće mnoge veoma važne sajtove svetskih brenodova, ličnosti, kompanija, tako da eto imate odgovor da li je dovoljan. Ako je nešto specifično, nema plagina koji rešava problem onda ili napravite plagin ili to napravite u nekom programskom jeziku koji znate ili želitte da naučite.

Po pitanju bezbednosti nema preterano šta da se kaže, dobar hosting, up to date teme i plagini, neki zaštitni dodatni plagin ili sami uradite par akcija i to je to. Vlada fama po pitanju ranjivosti jer je WordPress open source, ali kao što rekoh “bavite” se sajtom i neće biti problema. Bekap i na “konju ste”.

Upravljanje sadržajem je lako preko stranica i postova, a imate i od verzije 3 WordPress-a i Custom post tajpove (prilagođene blog postove koji zapravo mogu da si izlistaju gde god želite, ali neće biti na blogu) i od tog doba je upravljanje sadržajem veoma lagano.

Upravljanje sajta može da se podeli i na više korisnika, svako ima svoj korisnički nalog i to možete da onemogućita korisniku da nešto “skrši” već mu date samo privilegije da može da objavljuju npr blog postove, ali o rolama u WordPress-u nekom drugom prilikom. Zapravo ideja je bila da kroz jedan članak i jedan video snimak pokušam da kažem sve ono najvažnije u razumevanje ove fenomenalne platforme.