Šta je zapravo cena web sajta?

21. januar 2025.

Šta je zapravo cena web sajta?

Često se pojavljuju pitanja po grupama koliko košta sajt, koliko košta održavanje, kako radite ovo, kako radite ono…

Evo da se malo poigramo sa tom temom. Ićiću ipak „u meso“ za one koji su potpuno tehnički laici smoriće se potpuno i bolje da posle ove rečenice odustanu od čitanja 🙂 Ali probajte olakšaće vam možda posao kad dođete do toga da vam treba sajt, odete na sastanak i neki „ufurani“ web dizajner krene da filozofira sa terminologijom.

Prvo koliko košta npr automobil – zavisi od marke i modela jel tako. Tako i sajt može biti napravljen potpuno besplatno bez troškova servera npr na bloggeru ili nekoj od sličnih platformi tipa WordPress com, no to nije naša tema, jeste WordPress org, ali o tome kasnije (.com i .org nije isto). Takve svari su namenje hobistima koji imaju neki blogić ili slično bez da imaju pretenziju da od toga monetizuju nešto.

Odabir tehnologije, majtora, cena….

Kada pravite sajt vi jel tako ako niste tehnička lica mislite da to ide samo od sebe, da budet prvi na google-u, da to super izgleda, da košta što manje itd….To u startu ne ide tako, jel tako da znate onu „Koliko para toliko muzike„. Ne košta karta za koncert nekog tezgaroškog benda isto kao i kocert Metallice ili neke druge planetarne atrakcije. Znači da nije isto ko vam radi. Svi vole dobrog majstora, naravno. A znate da se dobri majstori najčešće nalaze preko preporuke. I takvi majstori nisu na svakom ćošku.

Sajt je ugrubo folder sa fajlovima vašeg sajta koji držite negde na nekom udaljenom računaru (serveru) i preko URL adrese mu pristupate. Znači od nekih 30ak evra pa naviše je taj trošak godišnje, a može biti i par stotina, ali to je veoma retko kada imate ekstr zahteve i potrebe. U svakom slučaju za to preporučujem Contrateam. I naravno još cena rada.

Zapravo od vaših potreba zavisi i cena. Ozbiljnije funkcionalnosti teže za napraviti i iskustvo programera utiču na cenu. Veoma često to klijenti ne znaju i negativno se iznenade cenom koštanja. Nije isto imati šator u planini ili velelepnu vilu na moru….Nadam se da to razumete. Ono što ako nema puno sadržaja može lako da se odredi cena je neki prezentacioni sajt bez posebnih funkcionalnosti. Samo da bude lep i da je tehnički korektno odrađen. I to može za par stoja evrića. Izbegavajte rešenja za 50 evra, jer ko ne plati na mostu platiće na ćupriji.

Ako nemate ništa sem prezentracije koje lepo izgleda možete da prođete bez ikakvih troškova na duže staze, ali takav sajt „ne radi posao“ da imate statički sajt u tehnologijama čistim kao HTML i CSS, po potrebi malo i Javascripta za neku sitniju animaciju, mobilni meni, eventualno neki slider fotografija. To možete da dobijete isto jeftino. Ali sajt koji nije od google-a indeksiran kao koristan neće biti dobro pozicioniran na ključne reči koje želite da u pretrazi budu vezane za vaš sajt. Možete odraditi deo tehničkog SEO posla, ali na duge staze neće to biti to. Potrebno ja da sajt sa vremena na vreme ima tekstove koji se bave temo samog sajta, da kroz te tekstove provlačite vaše usluge ili šta je već tema sajta. I da veoma važno pozicije na google-u su posebna usluga koja može i ne mora da ide uz izradu sajtu, pre svega bitno zbog određivanja cene, ali i samo pristupa u startu. Jer ako želite dobre pozicije, bitni su tekstovi, strategije koja na kraju upada u sam dizajn.

Možete otići za korak dalje od statičkih sajtova i koristiti neke od okvira za rad iz redova PHP ili Javascript programskog jezika ako imate neke funkcionalnosti i tu su popularana rešenja npr Laravel ili React. No ja ovde nisam toliko hteo da ulazim u tehnologije, ali prosto malo je teško to potpuno zaobići. Negde pokušavam reći i da do rezultata možemo doći sa i bez programiranja i to naravno utiče na cenu. A neke stvari prosto ako su kompleksnije i moramo programirati tako da ono što vama ako ste ne tehnička lica deluje jednostavno u pozadini nije tako uvek.

I tu dođosmo do teme kako bih ja to rešio.

Odabrao bih neki CMS, šta je to CMS ili content management sistem pisao sam ovde. Opširan je tekst i ako niste u temi preskočite ga (smeh). Ali ono što vam CMS omogućuje da kao korisnik nemate uopšte potrebu da se opterećujete tehničkim detaljima već da dobijete gotov sajt u koji lako ubacujete sadržaj u vidu članaka (blog postova). Za ovo preporučuje WordPress jer je potpuno dominanatan na tržištu u meri da su ostali potpuno daleko u svakom smislu. Kad je već tako pisaćemo posebno o WordPress rešenjima dublje. Samo je bitno shvatiti da WordPress pored no code pristupa ima velike i lepe mogućnosti gradnje custom tema (izgleda sajtova).

WordPress sajt

Da malo „uđemo u meso“. Prvo WordPress sajt je širok pojam jer je to ekosistem oko koga se grana ogromna mreža mogućnosti i načina korišćenja samog CMS-a. Možete ga koristiti potpuno pbesplatno u izvornoj opciji koriščenjem njegovih besplatnih tema i editora sadržaja pod imenom block editor.

Block Editor u WordPressu, poznat i kao Gutenberg, je moderan (noviji) način uređivanja sadržaja koji omogućava korisnicima da kreiraju stranice i članke koristeći blokove. Svaki element na stranici, poput naslova, paragrafa, slika, video zapisa, galerija ili dugmadi, predstavlja poseban blok, koji se lako može dodavati, pomerati i prilagođavati. Zar to nije sjajno?

Glavne prednosti Gutenberga su ove:

  1. Vizuelno uređivanje – Omogućava korisnicima da vide promene u realnom vremenu.
  2. Fleksibilnost – Različiti blokovi se mogu kombinovati kako bi se kreirale prilagođene stranice po vašoj želji i ukusu.
  3. Proširivost – Dostupni su dodatni blokovi kroz teme i dodatke (plugins) i takvih dodatak ima puno i mnogo su dobri.

Block Editor je postao podrazumevani editor u WordPressu od verzije 5, zamenjujući klasični editor koji je bio sličan tekstualnom procesoru, ličio je na Word tj imao slične mogućnosti onako ugrubo. Praktično bio je veoma ograničen.

Ali ipak sa dosta mane i moći u izvornom obliku WordPress otvara mnoštvo mogućnosti i rađaju se mnogi Page bilderi, isprva backend, a posle i frontend i to potpuno WordPress stavlja kao neprikosnovenu tehnologiju i tehnološki standard. Uz to je zajednica oko WordPressa prejaka i na lokalnom i na globalnom nivou.

Page bilderi pomoći najpopularnijeg Elementora, zatim nove zvezde Bricks bildera, mog omoljenog pod imenom Themify i ostalih (ima ih sijaset, izguglajte – Top page builders 2025 i slično i kazće vam se samo)….

Zašto je Elementor dobro rešenje i sta su njegove prednosti u 2025.

Prvo postoji podatak da je on „gura“ preko 10% svih sajtova na webu, ovo bi moglo biti dovoljno, ali dobro ima još prednosti. Istok Pavlović naš poznari influenser i marketar je rakao jednom da je to najbolji izum posle HTML-a. Pored jednostavnog korisničkog iskustva nudi mnoštvo widgeta (elementi poput teksta, slika, dugmadi, galerija, forma, slajdera itd.) koje možete prilagoditi svojim potrebama i stvariti dizajn koji se savršeno uklapaju u viziju vašeg sajta. Mnogo su poradili na brzini sajtova i to nije više hendikep.

Nudi i dobre opcije sa profesionalniji pristup, kao što su theme builder i dynamic conent, ali i dosta AI mogućnosti što je mnogima benefit broj 1. Dodao bih i elementor hosting koji uz sebe nosi i licencu pro elementora.Generalno može da napravite brutalne sajtove u smislu izgleda, ali ono što mu je mana je cena ima jeftinijih rešenja.

Ono što bih izdvojio kod Elementora iz ugla web dizajnera je free opcija u kojoj može da se krene i prave lepi sajtovi ako imate znanje kako da „skockate“ lep dizajn.

Bricks builder – novija WordPress zvezda

Bricks Builder je relativno nov, ali baš baš brzo rastući page builder koji je popularan zbog svoje brzine, laganog koda i naprednih funkcionalnosti, sviđa mi se jer negde funkciniše na principu gradnje custom tema u WordPressu od nule. Za razliku od drugih buildera kao napred pomenutog Elementora, Bricks je izgrađen sa fokusom na performanse i fleksibilnost, što ga čini vrhunskim rešenjem za dizajnere i developere koji žele super rezultate bez ugrožavanja brzine sajta, no svi sad idu ka tome, nije Bricks jedinstven po tome, iako jedno od najboljih rešenja

Ono što ga krasi je vrhunsk full site editing, što nema ni na približnom nivou sam WordPress, veoma mi je žao što ovo moram konstatovati, jer da je tako ne bi postojao (prosto ko pasulj). Zašto bi neko plaćao nešto dodatno ako ne mora. Ono što mi se sviđa dosta je prilagođen developerima i negde meni najviše znači.

Ne postoji kao free plugin kao elementor, ali možete da ga probate na njihovom sajtu. Ni on nije jeftin kao ni elementor, ali je namenjen pre svega profesionalcima i ako to uzmemo u obzir cena je u redu.

Themify – moj omiljeni builder

Themify Builder je često prepoznat po svojoj lakoći korišćenja (mnogi su mi to potvrdili koji su ga npr koristili pre elementora), velikom broju funkcionalnosti i kompatibilnosti sa WordPress temama, posebno onima koje je razvio Themify Ima svoje plagine i svoj pro bilder.

Daje jednu veliku širinu korišćenja od najobičnijih korisnika koji znaju minimalno i ne nameravaju više od toga, do onih koji žele da grade kompleksne lokacije. Ima dynamic content opciju i širok izbor modula uključujući tekst, slike, galerije, video zapise, kontakt forme, mape, ikone i još mnogo toga.

Ono što je takođe fantastično ima svoj post type builder koji omogućava lako građene veb sajtova koji imaju dosta sadržaja koji želimo da strožije klasifikujemo. Takođe ima mnoštvo dodataka samom, tj bilder addons.

Najvažnije od svega ima lifetime pristupačnu licencu koju otplaćuje jedan najmanji projekat, koji možete uraditi za pola radnog dana. Ima svoje besplatne teme i plagine za početak koje možete da isprobate!

Custom WordPress teme

Ono što je bitno na kraju u odnosu na ove priče tj pred kraj su custom teme koje možete sami da napravite i one uključuju kodiranje (programiranje). Ovde je nivo znanja veći u odnosu na page bildere, jer morate da znate i front end i back end tehnologije. Morate biti odlični u html-u, css-u, po potrebi Javascriptu, to je što se tiče front enda. A u smislu bekenda morate znati PHP i poželjno je MySQL.

U samom startu jasno je da je to nije drag and drop pristup već da je to ipak živ kod. I takvi poslovi u startu obuhvataju manji broj ljudi koji ga rade. Ali to nam omogućuje da radimo bez ograničenja, ali i page bilderi nam pružaju velike mogućnosti ovog pristupa, ali malo gube smisao ako puno kodiramo, bar što se mene tiče. Ja koristim bildere kada se pravi nešto da izgleda lepo, ali nema funkcionalnosti. Ako ima nešto što u startu nisam siguran kako bi uradio sa bilderom odmah kucam kod, bez razmišljanja.

Cena je ono što je bila glavna tema

Ako koristite bildere morate da ih kupite i uz njih često ide dosta dodatak u svakom slučaju više od custom pristupa i u tom slučaju se to odražava na cenu održavanja. Možete proći jeftinije u startu, ali mahom web diazajneri licence dodatnih alata stavljalju na vašu „grbaču“. Morao sam ovako malo opisnije jer je to nešto što valja znati.

Ono što je kod bildera benefit, lakše će nastaviti neki drugi web dizajner, dok kod custom teme to nije slučaj, a sa druge strane sam editing sadržaja i dodavanje nije tako jednostavan kao kod page bildera. Kod custom tema ste „osuđeni“ na gutenberg u građenju sadržaja, a ako vam treba neka posebno drugaćija i kompleksnija dizajnerski stranica potrebno je opet kodirati. Sve ima svoje, ali ako želite da platite i imate ozbiljan sajt i posao onda to nije nek mnogo važna stavka.

Ono što dolazi posle izrade veb sajta je ključno, ali to dolazi delom i pre, a to je strategija i marketing koji vam omogućuje da sve to na kraju ima smisla. Ja već dugo mnogo polažem u planiranje i samu izradu shvatam kao jedan lakši i relaksiraniji deo posla, onako otprilike kao „fizički posao“ ili da kažem „majstorski“. Pre svega sajt gledam kao deo marketinškog puta u razvojnom putu brenda i samim tim polažem mnogo u prvi sastanak i razgovor sa klijentom zarad razumevanja i odluke da li je taj klijent „vredan“ moga rada. Znači to je pitanje cene, ako hoćeš više od pukog izgleda to menja pogleda na celu stvar.

Ali u nekom bazičnom smislu kada čitam pitanje po forumima i društvenim mrežama mahom se to svodi na samu izradu i održavanje i koliko to naplatiti i tu je odluka da li klijent plaća licencu ako već koristine svoje licence za razne alate koji pomažu u WordPress svetu. ja bih pre svih alata istakao alat za keširanje i performanse WP rocket koji je praktično must have kada radim custom teme i tu retko kad mi treba nešto dodatno u većini slučajeva je to ACF – advanced custom fields. Samo ta 2 plagina su na godišnjem nivou za 1 sajt preko 100 evra. A ako koristite temu ide od 50ak evra pa naviše i tako dalje ima dosta toga kada se raširi priča ta cifra ide i od 500 pa i do bliže 1000 evra po jednom sajtu za licence.

Tako da sve ima svoju cenu, kako to naplatiti to zavisi od dogovora i ako ne održavate klijentu sajt i radite mu onako jednokratno ja savetujem ne korišćenje toliko skupih alata, već odabrati neki set alata koji manje koštaju i naplatiti jeftinije održavanje i bazirati se na backupu sajta apdejtima, eventualno ako ima neki dodatni posao namestiti cenu po satu.

Ako koristite set skupljih alata i klijent ima više od pukog održavanja u smislu apdejta onda ako nemestite cenu dok mu vi održavate sajtove ne mora da se u tom smislu naplaćuju licence, već ako on odabere drugog nekog za održavanje, prosto mu onda ukinete skupe alate koje ste koristili. Ja bih tako, ali sve se svodi na potrebe klijenta i dogovor vas i njega.

Srećan rad i nalaženje klijenata!

Komentari

Napišite odgovor ili komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


© Slobodan Mirić - Dnevnik jednog programera